Blandt klassiske biler er racerbiler et særligt hjørne. Her gælder reglen, at tidligere tiders drømmebiler nok er dejlige at køre i, men kun sjældent kloge at investere i. Alligevel er der undtagelser – faktisk er det muligt både at være hobbyracerkører og (måske) ligefrem at tjene penge på det.
Ford Cortina Lotus. Den berømte Cortina fra midt-60’erne i den version, som Formel 1-konstruktøren Colin Chapman gjorde så kendt. På de store udenlandske baner med f.eks. Jim Clark og Sir John Whitmore bag rattene. Herhjemme husker de fleste sikkert først og fremmest Aage Buch Larsen og Flemming Maler Rasmussen som Cortina-bøller.
At biler vandt dengang – og måske endnu vigtigere: At de vinder i klassiske race i dag, er mere end noget andet afgørende for, hvad de er værd i dag. Men når alt kommer til alt: En Ford Cortina er slet og ret en todørs sedan, der blev solgt i mange eksemplarer. Ganske vist i Lotus-versionen med en fin motor med to overliggende knastaksler – men alligevel. Var det ikke præcis for sejrene i motorsporten, ville en Cortinas værdi i dag ikke være noget at notere sig. Og det er derfor, at en Cortina Lotus aldrig bliver rigtig mange penge værd.
Men motorsporten har gjort bilen kendt. Og derfor koster originale racer-Cortinaer i dag let forbi den halve million kroner, replikaer bydes til salg for en kvart million, og fine gadeudgaver er så svære at finde, at selv en helt almindelig flad hverdags-Cortina hurtigt koster 50.000 kr.
Tunede standardvognes værdi følger nøje deres præstationer i motorsporten, da de var nye. Biler fra Ford er det tydeligste eksempel: Cortina har kostet kassen i flere år, dens efterfølger, Escort Mk I, er også gået prismæssigt grassat, mens den tredje i rækken, Ford Capri, det seneste par år er steget markant i pris.
Hvis det fortsætter sådan, bliver den næste store ting i Ford-familien en todørs Sierra. Det kan være svært at forestille sig, når man ser en træt Sierra 1,6 på en p-plads. Men det er sådan, det plejer at være – og sådan bliver det også med Sierra.
Ellers er det gode råd, hvis man vil købe en racerbil, at finde en bil, der kan køre i en eksisterende klasse. Det er afgørende for, at man kan få køreglæde af sin bil. Og husk på reglen, at klassikere skal købes med hjertet og ikke med pengepungen – det gælder også klassiske racerbiler.
Men præcis som i verdenen af klassikere til gaden er det med motorsportsklassikere: Der er nogle få, der virkelig stikker af, hvis historien er den rigtige. Et eksempel kunne være den Alfa Romeo GTA, som Jochen Rindt kørte. Eller den Escort, som Frank Gardner vandt med.
»Hvis man vil investere i en racerbil, er det økonomisk klogest at købe en komplet, færdig bil.«
Sådan lyder anbefalingen fra en af de få danske eksperter på området, Jan Paustian, den ene af ejerne af firmaet Stelvio Automobili, der handler med klassiske biler i de fleste prislejer. Jan Paustian forklarer videre:
»En tunet standardvogn skal være bygget af professionelle for at bevare sin værdi. I det hele taget – tro ikke, at man kan tjene penge på klassiske racerbiler. For den type biler er ikke bare lige til at sælge. Men ja, der er undtagelser, og det er dem, som man skal gå efter.«
Klassiske standardvognsracere
De stiger fortsat i værdi:
- Alfa Romeo GTA
- Fiat Abarth 1000 TC
- Radiale
- Tidlige Cooper og
- Cooper S
De har nået toppen:
- Ford Escort Mk I
- Ford Cortina Lotus De bliver aldrig noget værd:
- Volvo Amazon
- Opel Kadett C
Kilde: FLEMMING HASLUND, Skrevet for JP.dk d. 11/10-14