
Har du importeret en ældre bil eller motorcykel, så kan din kvittering for betalt told og moms, være et meget væsentligt dokument. Toldstyrelsen kan være behjælpelig med at finde din kvittering, hvis den er blevet borte
På foranledning af en forespørgsel i Motorhistorisk Samråds sekretariat, har vi været i dialog med den nye toldstyrelse. Spørgsmålet handler om hvad man gør hvis den oprindelige toldkvittering er bortkommet.
Told og moms skal betales straks ved import af et køretøj til EU, men registreringsafgifter skal først betales når køretøjet skal indregistreres i Danmark. Det betyder at der kan gå rigtig mange år, fra import og til registrering. Køretøjet skal måske først restaureres, eller ejeren har købt det kun som investering og til opbevaring i et museum, der kan være mange grunde. I perioden fra importen og frem til registreringen, kan væsentlige dokumenter blive borte.
Ved Motorstyrelsens beregning af registreringsafgift skal man stille med en kvittering på at der er betalt told og moms ved import, og så har man et problem uden en toldkvittering, der ofte er afregnet med shippingfirmaet og ikke direkte med myndigheden.
På foranledning af en forespørgsel i Motorhistorisk Samråds sekretariat, har vi været i dialog med den nye toldstyrelse. Spørgsmålet handler om hvad man gør hvis den oprindelige toldkvittering er bortkommet, og hvor man har behov for at dokumentere at der er betalt alt ved importen.
Toldstyrelsen oplyser at de gerne vil være behjælpelig med at finde fortoldning på køretøjer. Den afdeling der kaldes Told Vejledning kan lave udsøgninger i deres system. Ved bortkommet toldkvittering bedes der derfor rettes henvendelse til Told Vejledning på tlf. 72 22 12 12.
Man skal her være opmærksom på at der kan oprindeligt værre betalt told og moms i et andet EU-land, selv om køretøjet befinder sig i Danmark. Der er ikke told og moms mellem EU-lande. Er køretøjet taget til Europa gennem eksempelvis Holland, så vil det være der toldkvitteringen findes. Hvis ikke shippingfirmaet kan finde kvitteringen, er det altså i udlandet man skal lede efter kvitteringen.
Her skal man også være opmærksomme på at ved import fra EØS-lande som Norge og Schweitz, skal der også betales told og moms, og her behøver der ikke være tale om shipping, men at et shippingfirma ofte har ordnet papirarbejdet og betaling ved import.
Det er derfor Motorhistorisk Samråds opfordring at passe rigtig godt på de papirer der er tilknyttet et køretøj. Scan gerne papirerne ind, og gem dem digitalt ”i skyen”. Det kan blive til god gavn, også for kommende ejere.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd